10 rad (nie tylko) dla początkujących przedsiębiorców

Na co zwrócić uwagę w pierwszych miesiącach działalności? Jak uchronić się przed bankructwem? Doświadczeniami dzieli się seryjny przedsiębiorca, Patrycja Strzelecka.

Podczas naszej rozmowy Patrycja Strzelecka, cofounderka międzynarodowej spółki technologicznej CashDirector, wielokrotnie podkreślała, co jest kluczowe w pierwszym etapie prowadzenia własnej działalności. Swoją wcześniejsza firmę outsourcingową sprzedała globalnej korporacji. Obecną – wprowadza właśnie na międzynarodowe tory. Oto kilka uniwersalnych rad, które sprawdzą się w każdym biznesie.

1. TRZYMAJ W RYZACH WŁASNE EGO

Wydaje ci się, że skoro jesteś specjalistą w danej branży, to najlepiej wiesz, czego potrzebują Twoi potencjalni klienci? Nic bardziej mylnego. W taką pułapkę wpada wiele początkujących przedsiębiorców, przekonanych o sile własnego pomysłu. Zamiast zgadywać lepiej sprawdź. Przetestuj swój koncept, spytaj potencjalnych klientów. Sprawdź chociażby wśród znajomych, czy twoja usługa lub produkt ma szansę znaleźć odbiorców. A kiedy już wystartujesz – na każdym etapie testuj ją na swoich klientach.

2. NIE SZALEJ Z BUDŻETEM MARKETINGOWYM

Zwrot z inwestycji na marketing może nie przyjść tak szybko jak się spodziewasz pomimo dużych nakładów finansowych. Rozsądnie dysponuj budżetem, sprawdzając, co najlepiej sprawdza się w Twoim biznesie i na bieżąco weryfikuj strategię.

3. PRZYGOTUJ SIĘ NA PIERWSZE ZYSKI ODŁOŻONE W CZASIE

Jesteś po pierwszych rozmowach z klientami i wiesz, że jest duży popyt na Twoją usługę? Doskonale, mimo to pamiętaj, że pierwsze zyski, zwłaszcza w B2B mogą pojawić się wieeeeleee miesięcy później. Zadbaj o odpowiednią poduszkę finansową, która pozwoli ci przetrwać ten okres.

4. NIE BÓJ SIĘ PODNIEŚĆ CEN

Masz masę zadowolonych klientów, ale budżet wciąż się nie spina? Ceny, które założyłeś na start okazały się zbyt niskie? Rozważ ich podniesienie! Oczywiście tylko pod warunkiem, że twoje usługi lub produkty bronią się jakością, a ty możesz odpowiednio spozycjonować się jako dostawca dostarczający rozwiązania warte wyższej ceny.  

5. ZBUDUJ KOMPLEMENTARNY ZESPÓŁ

Dobierając wspólników lub członków swojego zespołu, szukaj ludzi o różnorodnych kompetencjach. Szukaj osób, które dopełnią Twoje umiejętności. Przykładowo – jeśli jesteś osobą bardziej relacyjną, lepiej czujesz się w sprzedaży i marketingu, być może lepiej aby twój partner miał lepszą głowę do finansów lub kwestii technicznych. Naturalnie, wszystko zależy od profilu prowadzonego przez ciebie biznesu.  Nie dublując kompetencji, a dbając o zróżnicowanie zespołu znacząco zwiększysz swoje szanse na sukces.

6. STWÓRZ SIEĆ PARTNERÓW

Poszukaj osób, firm lub instytucji, które świadczą usługi komplementarne do Twoich, adresując je do tego samego segmentu rynku. Działając wspólnie, wszyscy zyskacie i zwiększycie swoje szanse na sprzedaż. Możecie wzajemnie sprzedawać i polecać swoje usługi, wspierać się w prowadzonych wydarzeniach, wymieniać kontaktami… Dzięki temu możesz osiągnąć wiele więc niż wyłącznie samodzielnie, bezpośrednio docierając do klientów.

7. ZAANGAŻUJ SIĘ W NETWORKING

Po co? Patrz punkt 6. Staraj się aktywnie brać udział w wydarzeniach branżowych i jak najwięcej opowiadać innym o swojej działalności. Traktuj je nie tylko jako szansę na rozmowę z Twoimi klientami, ale również miejsce, w którym możesz pozyskać nowych partnerów biznesowych.

8. BĄDŹ GOTOWY NA CIĄGŁE ZMIANY

W pierwszych miesiącach i latach twojej działalności, wielokrotnie zdarzy się, że będziesz zmieniać, a raczej adaptować swój pomysł na biznes do potrzeb klientów czy zmian na rynku. Od początku zakładaj, że stworzony przez ciebie model biznesowy może wymagać weryfikacji. Podobnie jak sam produkt lub usługa. Przygotuj się na ciągłe zmiany i proces ulepszania swoich rozwiązań.

9. ZNAJDŹ SWOJĄ NISZĘ

Łatwo powiedzieć, trudniej zrobić. Patrycja Strzelecka, zwróciła uwagę, na kilka rzeczy które warto wziąć pod uwagę, aby ułatwić sobie ten proces. Po pierwsze zacznij od analizy rynku. Możesz skorzystać z ogólnodostępnych raportów. Sieć pełna jest tutaj wskazówek i inspiracji nt. trendów. Po drugie zastanów się w czym jesteś dobry, jakie są twoje kluczowe kompetencje. Co możesz robić lepiej niż inni, zwłaszcza twoja potencjalna konkurencja? Po trzecie, zastanów się co cię pasjonuje, co naprawdę lubisz robić. Dlaczego to jest takie ważne? Biznes wymaga dużej wytrwałości. Łatwiej  przetrwasz najtrudniejsze momenty, jeśli będziesz czerpać radość i motywację ze swojej pracy.

10. MYŚL O SKALOWANIU BIZNESU

Być może myślisz o jednoosobowej działalności, chcesz działać jako freelancer i to też jest ok. Jeśli jednak zamierzasz zwiększać swoje przychody, a zakładam że tak, musisz zadbać o zbudowanie skalowalnego modelu. Przemyśleć, co możesz zrobić, na przykład aby świadczyć swoje usługi większej liczbie klientów lub docierać ze swoim produktem do nowych grup docelowych. W ślad za tym powinny iść kolejne zmiany w twoim zespole, na które musisz być przygotowany – zbudowanie odpowiedniej struktury, standardów i procedur. Oczywiście zakładając, że uda ci się dojść do tego etapu ?  

Pełny zapis naszej rozmowy, która stanowiła inspirację do stworzenia powyższej listy wskazówek, znajdziesz tutaj.

Zdjęcia: Kasia Błaszczyk, GOSHCO Fotografia, http://goshco.pl/