Anna Kowalczyk, podzieliła się ze mną swoimi wskazówkami, jak spełnić marzenie o własnej książce. Tutaj znajdziecie podcast, w którym Anna opowiada m.in. dlaczego self-publishing nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem i o czym warto pamiętać, wypuszczając w świat swoje epokowe dzieło.
Na co warto zwrócić największą uwagę, wydając książkę?
1. Podejmij decyzję: self-publishing czy współpraca z wydawcą
Każde z rozwiązań ma inne atuty. Decydując się na self-publishing, zyskujesz większą prowizję ze sprzedaży, ale dużym kosztem. Musisz liczyć się z promocją książki we własnym zakresie i samodzielnie doglądać poszczególne etapy produkcji. Jeśli nie masz rzeszy wiernych fanów, którzy tylko czekają aż wreszcie wydasz swoją wiekopomną twórczość, sprzedaż i promocja książki w modelu self-publishing może Cię przerosnąć. Ania Kowalczyk, wydając swoją pierwszą książkę, zdecydowała się na współpracę z wydawcą pomimo, że mogła liczyć na wsparcie w promocji swoich znajomych dziennikarzy.
Główne zalety pracy z wydawcą, które wzięła pod uwagę to m.in.:
- brak konieczności poświęcania czasu na np. tworzenie okładek, skład tekstu etc.,
- dostęp do opiekuna merytorycznego z wydawnictwa, który weryfikował fakty historyczne ujęte w książce,
- opieka doświadczonej redaktorki, która wspierała ją w pracy nad książką, nierzadko dodając otuchy,
- profesjonalna korekta,
- odpowiedzialność wydawnictwa za dystrybucję i promocję książki – Anna wiedziała, że wydawnictwo zadba chociażby o obecność oraz ekspozycje książki w głównych kanałach sprzedaży (księgarnie, kioski) czy też organizację najważniejszych spotkań autorskich.
- dostęp do wiedzy i doświadczenia uznanego wydawcy.
Minusy, z którymi musiała się liczyć, decydując się na taki wybór:
- niższe wynagrodzenie ze sprzedaży książki
- ryzyko sprzedaży niewystarczającego nakładu – jeśli książka tworzona pod szyldem wydawcy nie sprzeda się w oczekiwanej ilości w pierwszym nakładzie, Anna musi liczyć się z tym, że kolejnych nie będzie. Wydawca nie będzie chętny do wznowienia.
2. Licz się z koniecznością napisania książki przed zawarciem umowy z wydawcą
Anna miała wieloletni dorobek dziennikarski, dzięki czemu nie musiała przedstawiać pełnej wersji książki. Wystarczył konspekt i opis pomysłu. Jeśli jednak nie jesteś znanym influencerem, celebrytą albo ekspertem etc., powinieneś liczyć się z tym, że wydawca nie rozpocznie z Tobą rozmów dopóki nie zobaczy pełnej wersji książki.
3. Dokładnie zapoznaj się z umową i modelem wynagradzania twórców
Musisz pamiętać, że twoje wynagrodzenie będzie składać się z dwóch części:
– zaliczki – którą otrzymasz po oddaniu dzieła w uzgodnionym z wydawcą terminie,
– prowizji od sprzedaży – która będzie zależna od wyników twojej książki.
Zakładając, że twój wydawca podpisał z Tobą umowę, widząc tylko konspekt i zarys pomysłu, musisz mieć świadomość, że wynagrodzenie (zaliczkę) dostaniesz dopiero po oddaniu dzieła.
4. Szukaj niszy w oparciu o Twoje mocne strony
Anna od lat interesowała się tematem praw i sytuacji kobiet. Wielokrotnie publikowała artykuły o tej tematyce. Gdy zauważyła, że od lat szuka dobrej książki nt. historii kobiet i jej nie znajduje – postanowiła wziąć sprawy w swoje ręce. Zbliżająca się rocznica odzyskania praw wyborczych przez kobiety, była dla niej dodatkową motywacją do działania i argumentem dla wydawcy.
5. Trzymaj się zasady – mniej znaczy więcej
Gdy przystępujesz do dzieła tworzenia, możesz polec w starciu z ilością dostępnych źródeł i informacji. Łatwo popłynąć i utonąć w danych oraz materiałach do opracowania. Nauczyć się selekcjonować treści. Nie bój się usuwać zbędnych dygresji i zbyt dużej liczby szczegółów.
6. Zadbaj o poduszkę finansową i dobrą organizację pracy
Proces pisania książki jest bardzo czasochłonny, a zyski odroczone w czasie i zależne od sprzedaży. Dlatego przemyśl, jak będziesz łączyć swoją twórczość z pracą zarobkową. Zabezpiecz się w tym czasie odpowiednią poduszką finansową albo zadbaj o inne źródła przychodów. Dobra organizacja pracy nieprzypadkowo pojawia się w tym punkcie. Im później oddasz gotową książkę, tym później zobaczysz pieniądze na koncie. Spróbuj rozplanować sobie pracę w czasie, by nie stresować się na ostatniej prostej.
7. Dopasuj okładkę i szatę graficzną do tematyki
Brzmi jak coś oczywistego? Nie chodzi tu tylko o ładną grafikę. Zastanów się, co chcesz wyrazić w swojej książce i jak możesz to podkreślić poprzez odpowiednią oprawę. Anna Kowalczyk wykorzystała rysunki Marty Frej, która w swoich pracach promuje podobne wartości. Dzięki temu jej książka wyróżnia się na sklepowej półce i zyskuje na atrakcyjności.
8. Nie odmawiaj, gdy dają ci głos
Nie polegaj tylko na promocji organizowanej przez wydawcę. Korzystaj z zaproszeń na spotkania autorskie, bądź wszędzie tam, gdzie ludzie chcą słuchać o Twojej książce.
9. Wykorzystaj swoje kontakty do promocji książki
Nawet jeśli twoje profile w social media leżą odłogiem i jesteś autorem, który dopiero zamierza objawić się światu – wykorzystaj wszystkie dostępne możliwości promocji książki. Nawet jeśli miałabyś poprosić o udostępnienie informacji o Twojej książce tylko swoich bliskich – zrób to.
10. Nie bój się kontrowersyjnych tematów
Szukaj tematów, w których możesz zabrać głos, nawiązując do przesłania z twojej książki. Udzielaj się w dyskusjach, zwłaszcza tych budzących wiele emocji i komentuj bieżące wydarzenia związane z tematyką stworzonej przez ciebie publikacji. Dzięki temu zwiększysz swoje szanse na promocje książki.