Patrycja Strzelecka:
jak pozyskać inwestorów?

Doskonała prezentacja pomysłu to pierwszy krok do pozyskania inwestorów dla swojego pomysłu. Jak się do niej przygotować? Zdradza Patrycja Strzelecka z CashDirector.

Patrycja Strzelecka, cofounderka międzynarodowego startupu fintechowego CashDirector, z sukcesami pozyskiwała inwestorów, aby sfinansować rozwój międzynarodowy swojej firmy. W 2. odc. podcastu podzieliła się ze mną swoimi wskazówkami, jak skutecznie przygotować się do wystąpień przed inwestorami. Poniżej krótkie podsumowanie najważniejszych z nich.

Klarowność prezentacji

Zadbaj o klarowność prezentacji. Im zwięźlej i konkretniej uda Ci się opowiedzieć o swoim koncepcie, tym większą zyskasz szansę, że zostanie zrozumiany przez drugą stronę. Nie musisz wchodzić w detale funkcjonalności systemu. Kluczowe jest odpowiedzenie w kilku zdaniach na kluczowe pytania. Co to jest za rozwiązanie? Na jakie potrzeby odpowiada? Kto i dlaczego ma na nim skorzystać? Właśnie na nich należy się skoncentrować w wystąpieniu.

Skalowalny model i wiarygodny zespół

Zwróć uwagę na dwie ważne kwestie. Po pierwsze, musisz udowodnić, że masz skalowalny model biznesowy, a tym samym możesz pomnożyć zyski inwestora. Po drugie, daj się poznać jako osoba godna zaufania. Dla potencjalnego inwestora ważne jest przekonanie, że uda ci się osiągnąć zakładane wyniki nawet jeśli koncept będzie wymagał dalszej adaptacji.

Struktura prezentacji

Przemyśl strukturę prezentacji. Dokładnie zaplanuj ścieżkę, którą przejdziesz ze swoimi słuchaczami. Ważne jest, abyś jak najszybciej zaczął mówić nt. konkretnych korzyści.

Nieprzegadane slajdy

Postaraj się, aby slajdy nie były przegadane. Mów krótko i na temat, hasłowo, obrazkowo. Najważniejszych zdań możesz nauczyć się na pamięć, aby mieć pewność, że nie będziesz się powtarzać.

Czas na feedback i demo

Upewnij się, że nie przekroczysz czasu zaplanowanego na Twoją prezentację i demonstrację demo. A jeśli wiesz, że będziesz mieć możliwość rozmowy z inwestorem – połowę czasu zaplanowanego na spotkanie przeznacz na dyskusję i otrzymanie informacji zwrotnej. Dzięki temu pogłębisz dokładnie te obszary, które interesują potencjalnych inwestorów. Zwiększysz też szansę na to, że atuty twojego wystąpienia zostaną lepiej zapamiętane. Jeśli pokazujesz demo – sprawdź, czy na pewno działa. Pamiętaj, że dobrze przygotowane demo może sprzedać koncept lepiej niż najlepsze slajdy. Zadbaj też, by nie było zbyt długie.

Ćwiczeń nigdy za wiele

Wielokrotnie przećwicz całe wystąpienie, zwłaszcza przed większą grupą osób – znajomymi, klientami, współpracownikami, etc.

Cenne referencje

Jeśli możesz pochwalić się referencjami z pierwszych projektów zrealizowanych z klientami – wykorzystaj to, przedstawiając wspólnie osiągnięte wyniki. Pokaż konkretne liczby.

Przygotuj się na każdy scenariusz

Bądź gotowy, aby opowiedzieć o swoim pomyśle zarówno w kilka jak i kilkanaście minut. Z demo i bez demo. Z prezentacją i bez prezentacji. Dzięki temu będziesz mógł wykorzystać każdą okazję do powiedzenia o swoim koncepcie – również w mniej formalnych sytuacjach.

Więcej inspiracji nt. biznesowej strony prowadzenia firmy CashDirector znajdziesz w drugim odcinku podcastu Kobiety Internetu.

Zdjęcia: Kasia Błaszczyk, GOSHCO Fotografia, http://goshco.pl/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.