Być może właśnie siedzisz na kanapie, ale w twojej głowie kiełkuje dumna myśl o wystartowaniu z własną akcją społeczną? Czujesz, że wiesz, jak zmienić świat na lepszy. Masz pomysł na nową organizację społeczną albo projekt, ale tak się składa, że nie wiesz od czego zacząć, no może poza wstaniem z kanapy. Bianka Siwińska, twórczyni takich akcji społecznych jak Nie czytasz, nie idę z Tobądo łóżka czy Dziewczyny na Politechniki, w naszej rozmowie podpowiada, od czego powinieneś zacząć.
Zanim zaczniesz działać…
1. Znajdź swoją niszę
Nie wywarzaj otwartych drzwi. Jeśli wiesz, że istnieje już milion organizacji w Twoim regionie o podobnej misji i profilu, nie twórz kolejnej. Zamiast tego przyłącz się do już istniejącej organizacji albo poszukaj swojej niszy. Pomyśl jakiego działania jeszcze nie ma, a czujesz że odpowiada na ważną potrzebę społeczną oraz twoje zainteresowania i je stwórz.
2. Szukaj skalowalnych projektów
Jeśli chcesz zmieniać świat, trzymaj się zasady Think Big. Pomyśl o Twoim projekcie. Załóżmy, że udało ci się zrealizować go dokładnie tak jak planowałaś. I co dalej? Czy da się to powtórzyć? Zrobić w większej liczbie miast, a może krajów? Poszerzyć o nowe obszary? Warto szukać nisz, ale w sposób, który nie ograniczy możliwości skalowania twojego pomysłu.
3. Pomyśl o partnerach
Myśleć o sponsorach, gdy twój projekt istnieje tylko w twojej głowie? Dokładnie tak! Już na tym etapie zastanów się, czy w twojej wizji jest przestrzeń dla potencjalnych partnerów – na przykład dla marek, które mogłyby wesprzeć Twoje działania.
Gdy już wiesz, co chcesz zrobić…
4. Znajdź wsparcie
Doświadczenia Bianki pokazują, że wiele osób dosłownie czeka aż ktoś zaprosi ich do udziału w ciekawych inicjatywach społecznych. Zarażaj innych swoim entuzjazmem i pomysłem. Opowiadaj przyjaciołom, co chcesz zrobić i jakiego typu wsparcia potrzebujesz. Być może w twoim otoczeniu jest ktoś, kto chętnie cię wesprze. Nie bój się zapraszać innych do działania. Jeśli zależy ci, aby twoje projekty zyskały rozgłos (w końcu chcesz zmieniać świat, prawda?) prędzej czy później będziesz potrzebować wolontariuszy.
5. Nie bądź akwizytorem
Mów o swoim projekcie, opowiadaj jakiego wsparcia potrzebujesz, ale nie bądź natrętem, przed którym zatrzaskuje się drzwi i ucieka jak przed akwizytorem. Nie chodzi o to, abyś naciskał innych, prosząc o wsparcie twojego projektu. Zamiast tego pokazuj różne możliwości i cele twojego pomysłu. W ten sposób otwierasz kolejne drzwi. Być może dziś nikt nie przekroczy ich progu, ale za pół roku odezwie się z propozycją wsparcia w zakresie, którego się nie spodziewasz.
6. Daj sobie czas
Ciężko tu określić idealny okres „testowania” pomysłu. Musisz jednak pamiętać, że w kampaniach społecznych ważna jest konsekwencja i czas na rozbieg. Kilka miesięcy może być niewystarczające do zweryfikowania twojego projektu, bo może się zdarzyć, że w tym czasie dowie się o nim niewystarczająca liczba osób. Postaw na wytrwałość, zanim zdecydujesz czy chcesz kontynuować swój pomysł.
7. Naucz się opowiadać o swoim pomyśle i wykorzystaj networking
Było już o opowiadaniu o projekcie swoim znajomym. Tu mowa o wypłynięciu na szersze wody. Korzystaj ze spotkań networkingowych, aby dzielić się z innymi swoja dobrą nowiną. Wykorzystaj je, żeby opowiadać o swoim pomyśle i pozyskiwać kontakty do sponsorów. Zyskasz też wiedzę na temat ich perspektywy. Pytaj, co musiałoby się stać, aby byli zainteresowani wsparciem Twojego projektu?
8. Daj innym narzędzia, którymi zbudują skalę
Staraj się działać tak, aby projekt i zmiana, którą kreujesz mogła żyć własnym życiem i rozprzestrzeniać się przy Twoim ograniczonym udziale. Bianka tworząc akcję Nie czytasz, nie idę z Tobą do łóżka, stworzyła happeningi – w przestrzeni miejskiej postawiła łóżka pełne literatury. Akcja została podchwycona, często już nawet bez jej udziału, przez inne miasta. Szukaj mechanizmów i pomysłów, które inni lokalni inicjatorzy będą mogli zrealizować samodzielnie w Twoim mieście, stając się częścią Twojego ruchu. Użyj wyobraźni. Pomyśl, w czym ludzie chętnie wezmą udział, promując ważne dla Ciebie wartości.
9. Skaluj projekt, przez powtarzalność
Bez względu na to czy promujesz ekologię, czy czytelnictwo w Polsce, pomyśl o działaniach, które będziesz mógł powtarzać w czasie. Na przykład co miesiąc albo rok. Przykład? Bianka co roku publikuje raport podsumowujący udział kobiet na różnych kierunkach technicznych, sprawdzając jednocześnie, jak pracuje program Dziewczyny na Politechniki. Ty również pomyśl o działaniach, które mógłbyś podejmować cyklicznie. Będziesz mieć większą szansę na to, że innym utkwi w pamięci twoja akcja i zyskasz dodatkowe argumenty, aby przekonać sponsorów.
10. Słuchaj sponsorów
Uważnie wsłuchuj się w potrzeby sponsorów, nawet jeśli teraz nie są zainteresowani wsparciem twojej akcji. Być może jest jakiś aspekt Twojej inicjatywy społecznej, który jest w zgodzie z celami i misją danego sponsora, ale zupełnie o nim nie pomyślałeś. W pierwszej kolejności szukaj firm, których DNA i wartości są zgodne z założeniami twojego projektu. Jeśli promujesz ekologię, w pierwszej kolejności odezwij się do sponsorów, dla których ważna jest troska o środowisko. W dalszej kolejności do firm lub osób, które mogą pomóc ci w bardzo określonych działaniach – na przykład pożyczyć sprzęt fotograficzny do przygotowania relacji z imprezy albo dostarczyć przekąski swojej produkcji. Bianka wskazuje, że jej projekty wspierają nawet mali, lokalni sponsorzy, którzy chcą wesprzeć jej inicjatywy. Każda, nawet najmniejsza pomoc, jest na wagę złota.
Chcesz dowiedzieć się więcej, jak rozwijać działania społeczne? Posłuchaj odcinka z dr Bianką Siwińską.